1982 Reisverslag Tanzania

Dit is niet echt een verslag, maar meer een tourbeschrijving door het reisbureau. Ik zal het eens herschrijven in een verslag, maar dat zal lastig worden na bijna 30 jaar.

09-10-1982 – Vertrek
Vertrek vanaf Schiphol met een KLM DC-8 in de namiddag

10-10-1982 – Arusha
Aankomst Kilimanjaro International Airport om 08:30 uur. We worden opgevangen door een plaatselijke vertegenwoordiger en vervolgens een transfer naar Hotel 77 (!!), waar de safari begint op weg naar Arusha National Park. Overnachten in Momella Game Lodge. Hiervandaan hebben we geweldige vergezichten op de Mount Kilimanjaro en Mount Meru.

11-10-1982 – Arusha National Park
We gaan dit bergachtige park verkennen, met de Momella Meren, de Ngurdoto Krater en Mount Meru. Enkele van de dieren zijn olifanten, buffels, duikers en colobus apen. Verder ook een groot aantal vogels. Kamperen aan de oever van Usa rivier.

12-10-1982 – Great Rift Valley
Na het ontbijt rijden we terug naar Arusha om proviand in te slaan voordat we op weg gaan naar Monduli. We kamperen op de bodem van de vallei.

13-10-1982 – Ngare Sero
De rit door de Great Rift Valley kan erg stoffig zijn. Onderweg komen we Masai krijgers tegen die hun kudden aan het hoeden zijn. We slaan ons kamp op aan de oever van de Ngare Sero rivier vlakbij Lake Natron met uitzicht op Lengai, de semi-actieve vulkaan die bij de Masai bekend staat als “Berg van God”.

14-10-1982 – Lake Natron / Masai land
De dag begint met het bezoeken van de Masai. Daarna te voet langs de Ngare Sero rivier naar de spectaculaire watervallen.

15-10-1982 – Serengeti
We verlaten het kamp en we stoppen bij Lake Naton om de vele vogels te bekijken. Het is soms moeilijk dichtbij te komen, vanwege de zoutlagen. Vervolgens gaan we de vallei uit langs vele haarspeldbochten naar de Sonjo vlakte met adembenemende gezichten op Lake Natron en Mount Langai. We stoppen bij de Wasso missiepost en drinkwater aan te vullen en kamperen aan de rand van Serengeti National Park.

16-10-1982 – Serengeti / Lobo
We breken het kamp op en gaan naar de onvergelijkbare Serengeti vlakte. De kuddes wildebeest en zebra met de altijd aanwezige roofdieren zijn constant in beweging. De jaarlijkse migratie van de zuidelijke grasvlakten naar de westelijke corridor en de noordelijke heuvels is een van ’s werelds grootste natuurlijke spektakels. We kamperen bij Lobo waar we tussen de safari’s door uitrusten in deze unieke lodge.

17-10-1982 – Serengeti
De gehele dag houden we safari als we langs de Grumeti rivier rijden richting westelijke corridor van de Serengeti, op weg naar Lake Victoria en de Speke Gulf. Onderweg bezoeken we Hippo (nijlpaarden) pools en we slaan ons kamp op bij Seronera.

18-10-1982 – Serengeti / Lake Ndutu
We gaan vroeg op pad op zoek naar de grote katten, luipaard, leeuw en cheetah, dan verder naar Moru Kopje om de oude Masai rotsschilderingen te bekijken. Lunch bij Lake Ndutu, gevolgd door meer safari in de middag. Kamp bij Ndutu Tented Camp.

19-10-1982 – Olduvai Gorge / Ngorongoro
Onze weg leidt naar Olduvai Gorge, een hete en verlaten plek waar dr. Louis en Mary Leakey de schedel van Zinjanthropus ontdekt hebben. We bezoeken het museum en vanuit de vlakte klimmen we naar de Ngorongoro krater. De vergezichten van de rand van de krater zijn adembenemend en we dalen 700 meter af in de krater langs een smal en kronkelig pad. Dit is Afrika’s “Garden of Eden”. We kamperen twee nachten op de kraterbodem.

20-10-1982 – Ngorongoro
We staan vroeg op in de hoop de grote katten te zien eten voor de zon opkomt. We keren terug naar het kamp voor en brunch en rijden dan naar Lake Magadi, waar zoveel flamingo’s zitten dat het een grote roze ring lijkt.

21-10-1982 – Lake Manyara National Park
We keren terug naar de kraterrand en dalen dan weer af naar een koffieplantage, “Gibbs Farm”, waar soms wat wild te zien is. Hier gebruiken we een lunch voor we verder gaan naar Lake Manyara om te kamperen.

22-10-1982 – Lake Manyara
De hele dag safari in Lake Manyara National Park, bekend om zijn olifanten. De boomklimmende leeuwen zien we in de acacia bomen die rond het meer staan.

23-10-1982 – Arusha
Een kalme rit terug naar Arusha waar we overnachten in Hotel 77.

24-10-1982 – Arusha
Wat rondhangen in Arusha en zwemmen bij een hotel.

25-10-1982 – Arusha
Vroeg naar het vliegvel van Arusha voor de terug vlucht.